CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday 10 March 2011

C.O.K.L.A.T

so romantik - Amani
assalamualaikum....

hari ni Amani rs mcm nak post n3 psl coklat jelah..boleh? :)
coklat ni bukan girl je suka...boy pun sama kan. kot2 skali hadap je habis coklat bar yg besar tu.

Amani ni mmg la,gila coklat sgt2,ada satu masa tu Amani tak blh mkn bnda lain. kalau mkn mesti muntah. so bf Amani bg la coklat srh Amani mkn, then tak muntah pulak dah. perut pun pandai memilih dah skrg ni.

hah, xkan suka mkn je coklat. meh la ngumpat sket psl coklat ni..

  • nak tahu x.... Coklat mengandungi zat makanan yang lengkap dan seimbang. Coklat susu (100g) dapat menyumbangkan 17% karbohidrat, 15% lemak, 6% protein dan vitamin serta mineral yang diperlukan oleh setiap tubuh manusia dalam sehari.
  • Coklat juga sesuai bagi golongan yang aktif dan bekerja kerana coklat susu (100g) menyumbangkan 15% daripada keperluan tenaga manusia dalam sehari..
  • coklat mempunyai bahan anti kerosakan gigi seperti tannin, kasein dan asid oksalid yang berperanan sebagai pelincir yang menghalang pembentukan plak gigi. 
  • Coklat adalah bebas daripada kolesterol kerana lemak koko mengandungi 328.2% asid oleik yang berperanan merendahkan paras kolesterol dalam darah. Asid sterik pula mempunyai kesan neutral terhadap paras kolesterol.Koko mengandungi theobromina yang memberi kesan ketenangan untuk penumpuan otak dan membantu meningkatkan daya ingatan...
  • coklat mengandungi 4 kali lebih antioxidants (catechins) berbanding teh hijau, yang mampu mencegah kanser dan sakit jantung 


 
tu serba sedikit psl kebaikan coklat... xkan nak tahu yg baik je kan, keburukkan pn kena amik tau jgk 



  • Mengandungi kalori dan kandungan gula yang tinggi, saturated fat (sama ada dari tenusu, atau dari mentega koko), caffein (namun pada dos yang sangat rendah).
  • Segelas minuman coklat panas sebelum makan akan mengurangkan selera makan anda (terutama buat mereka yang sedang menaikkan berat badan).
  • Mereka yang mempunyai migraine mungkin mengalami pening kepala jika mengambil coklat, terutama secara berlebihan.
  • Coklat, terutamanya dark chocolate, merbahaya kepada binatang peliharaan, kerana mengandungi theobromine. Sekiranya kucing kesayangan anda tertelan seketul coklat, bawalah dia berjumpa dengan doktor haiwan dengan kadar segera...... miowww..


p/s : kpd sesiapa yg gila coklat tu ( seperti Amani sndri ), "balance"kan pengambilan coklat ye... :)
        kita mmpu mencegahnya...kita buat,kita dapat ;)




  
sukanya..yummy - Amani

No comments: